Zeebenen? - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Rick en Eline - WaarBenJij.nu Zeebenen? - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Rick en Eline - WaarBenJij.nu

Zeebenen?

Door: Eline en Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick en Eline

20 Februari 2013 | Chili, Puerto Natales

Het is alweer een tijd geleden dat we een laatste update hebben gedaan, dus er valt een hoop te vertellen! Vanuit Pucon zijn we vertrokkken naar Valdivia. Deze stad is gelegen aan een kruising van 2 rivieren en bevindt zich een klein stukje van de Pacifische kust af. Alhoewel er weinig historisch interessante gebouwen te bezichtigen zijn, vanwege meerdere allesvernietigende aardbevingen in het verleden, was ons bezoek toch de moeite waard. De eerste dag zijn we langs de kade gelopen en tot onze verbazing konden we daar zeeleeuwen spotten. Deze komen vanuit zee via de river naar de stad, om daar bij de vismarkt te bedelen. Overal op de kade waren dan ook borden te vinden dat de dieren absoluut niet gevoerd (of geaaid) moesten worden.
Later op de dag hebben we een museum bezocht, waar zowel archeologische vondsten uit de regio (van vooral Mapuche-indianen), als historische objecten van de vele Duitse kolonisten te zien waren, en een aantal mooie oude kaarten van Nederlandse makelij. Onze zoektocht te voet naar de bierbrouwerij Kunstmann liep op niets uit en we besloten deze trip uit te stellen tot de volgende dag. `s Avonds hadden we tijd over en we besloten daarvan gebruik te maken door naar de bioscoop te gaan (Django Unchained).
De volgende dag hebben we de bierbrouwerij alsnog gevonden. Deze bleek omgetoverd te zijn tot een soort restaurant/bar met een klein museumdeel, maar dat mocht de pret niet drukken. Voor ongeveer 5 euro p.p. konden we maar liefst 11 biertjes proeven!

Na Valdivia zijn we doorgetrokken naar Puerto Varas. Deze stad ligt aan de uithoek van Lago Llanquihue, een groot azuurblauw meer, met opnieuw een vulkaan als uitzicht. Het verschil met Pucon zat hem vooral in het stadje zelf, dat met zijn Duits aandoende gebouwen een beetje de sfeer van een rustig bergdop had en ook veel minder toeristisch was. Vanuit deze plaats hebben we ook een uitstap gemaakt richting Lago de Todos los Santos (het Allerheiligenmeer) om daar te hiken. Dankzij het uitmuntende richtingsgevoel van Rick en het gebrek aan een kaart, lukte het nooit om het juiste pad te vinden! Dat mocht de pret niet drukken, we hebben een erg mooie wandeling gemaakt van ongeveer 6 uur door prachtig gebied.
Vanuit Puerto Varas zijn we afgezakt naar het eiland Chiloe om daar de tijd door te brengen tot aan onze boottocht die wij voor vrijdag hadden geboekt. Vanuit Castro, de hoofstad van het eiland, hadden we een goede uitvalbasis voor het verkennen van het eiland. Hierbij hebben we onder andere een National Park bezocht (mooie wetlandachtige omgeving en strand) en een hangplek van pinguins bezocht. Ons hostel was ook nog eens heel gezellig en we hebben hier dan ook leuke mensen ontmoet.
Nadat we de nacht hadden doorgebracht in het saaie doch nuttige Puerto Montt (o.a. allebei een nieuwe broek aangeschaft) was het tijd om aan boord te gaan van de Navimag.

Deze ferry/cruise hadden we ongeveer een week eerder geboekt omdat het ons een erg leuke manier leek om verder naar het zuiden te reizen. Dat bleek zeker waar! In 4 dagen tijd hebben we per boot door de fjorden van Chili (richting het zuiden) gevaren, en daarmee dezelfde afstand afgelegd als in de drie weken daarvoor! Onderweg hebben we ondanks het grijze natte weer, walvissen, dolfijnen, zeeleeuwen, zeehonden en vele vogelsoorten kunnen spotten. Daarnaast nam de boot ook een uitstapje om vlak bij een gletsjer te komen. Deze was werkelijk prachtig om te zien, met ijs varierend in kleur van wit tot diepdonker blauw. Bovendien zat er op de route ook een stuk van ongeveer 12 uur over open zee (of beter gezegd Pacifische Oceaan) wat behoorlijk spectaculair bleek te zijn. De enorme golven, ondanks het relatief rustige weer, zorgden ervoor dat het schip flink op en neer deinde met als gevolg veel plezier en een lichtelijk zeezieke Rick. Bij aankomst in Puerto Natales, onze eindbestemming, leken we keurig op schema te liggen (we kwamen rond 16.00 aan). Echter op het dek was al te merken dat het erg hard waaide en er werd dan ook omgeroepen dat de haven gesloten bleef vanwege windsnelheden tot een maximum van 130 km/u. Er zat niets anders op dan afwachten tot de weersomstandigheden zouden verbeteren en dat gebeurde dan ook rond een uur of half 11. Uiteindelijk stonden we rond 12 uur op de kade, alleen hadden we vooraf geen hostel geboekt. Gelukkig verliep de zoektocht naar een hostel soepel en kunnen we nu vanaf hier dit verhaal tikken.

Morgen trekken we voor 5 dagen Parque Nacional Torres del Paine in, een waarlijk trekkersparadijs zoals ons verteld is, met prachtige bergen, gletsjers en meren. Met gehuurde kampeerspullen gaan we het avontuur tegemoet en een verslag van deze tocht zal waarschijnlijk wel een week op zich laten wachten - maar het zal het vast waar zijn!

• 20 Februari 2013 - 07:30

Maarten:

Wow. Klinkt mooi en gaaf, elke keer weer. Groeten vanaf een zuid Duitse skipiste :)

• 20 Februari 2013 - 08:27

Teun En Erika:

Weer erg leuk om jullie reis mee te kunnen beleven, het klinkt super! Kijken nu al uit naar het stukje over de hike die jullie gaan maken. Succes.
    groeten papa en mama

• 20 Februari 2013 - 08:40

Ruben:

Wat een mooi verhaal weer! Erg gaaf! Geniet ervan en ben benieuwd naar het volgende! Pura vida! Life is good

• 20 Februari 2013 - 08:43

Erik Rottink:

Mooi verhaal, om jaloers op te worden. Geniet er van, zo te lezen komt er weer een mooie week aan.

• 20 Februari 2013 - 09:13

Lieke:

Goed verslag om mee wakker te worden, het klinkt geweldig! Heel benieuwd hoe het kamperen zal gaan bevallen, veel plezier!

• 21 Februari 2013 - 18:59

Ine:

Een cruise, kamperen, biertje, prachtige natuur: het goede leven ! Leuk om te lezen bij thuiskomst uit Antwerpen. Dan is jullie reis avontuurlijker, maar we hebben evenveel plezier. Die van ons is afgelopen, die van jullie duurt nog even. VEEL plezier en tot later !

• 24 Februari 2013 - 13:08

Jasmijn:

Wat een gave verhalen zeg! Echt super dat jullie zo'n mooie reis aan het maken zijn, terwijl hier niets veranderd en iedereen suffe scripties zit te schrijven.. Geniet er nog van!

• 25 Februari 2013 - 21:43

Nické:

Superleuk om iedere keer jullie verslagen te lezen! Goed om te horen dat jullie het zo mooi hebben daar. Ik kijk uit naar jullie volgende verslag!