Chili revisited & Machu Picchu! - Reisverslag uit Lima, Peru van Rick en Eline - WaarBenJij.nu Chili revisited & Machu Picchu! - Reisverslag uit Lima, Peru van Rick en Eline - WaarBenJij.nu

Chili revisited & Machu Picchu!

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick en Eline

27 April 2013 | Peru, Lima

Een hartelijke groet vanuit Lima, Peru! Het is alweer een tijdje geleden sinds het vorige verslag en sindsdien zijn er weer vele kilometers afgelegd.

Na al onze avonturen in Bolivia waren we tot het besluit gekomen om even een week bij te komen in Chili alvorens ons richting Peru te begeven. San Pedro de Atacama bleek de zoveelste leuke plek in Chili, een land wat ons toch wel definitief voor zich gewonnen heeft. Dit kleine ´stadje´ ligt midden in de Atacama woestijn, de droogste op aarde. De plaats dankt zijn onstaan aan een aantal kleine oases dichtbij. Het landschap in de omgeving is erg spectaculair door de combinatie van droogte, rotsen, zand en bergen.

Één van de bijzonder plekken in de omgeving van San Pedro is de Valle de la Luna (Maanvallei) en via een tour hebben we deze ook bezocht. De maanvallei bestaat uit witgrijzige heuvels en kraters die zeker in het licht van zonsondergang erg buitenaards aandoen. Na een fikse klim naar de top van één van de heuvels (kort maar steil) konden we dan ook erg genieten van dit schouwspel en hebben we ook een aantal mooie plaatjes geschoten.

Het toppunt voor ons in San Pedro de Atacama zat hem echter in de andere ´tour´ die we ondernomen hebben, een bezoek aan een astronoom en zijn privé collectie van telescopen. De Atacama woestijn is door zijn hoge ligging, voorspelbare droge klimaat en afgelegen ligging ideaal voor het bedrijven van astronomie. Dit blijkt ook uit het feit dat de gloednieuwe state-of-the-art ALMA telescoop, de krachtigste ooit gebouwd, vlak bij dit plaatsje is gevestigd. Helaas zat een bezoek aan deze telescoop er (nog) niet in, het visitor centre is nog in aanbouw.

Dit gemis werd echter volledig gecompenseerd door hiervoor genoemde tour. Rond half 10 ´s avonds gingen we met een busje naar een privé terrein een stukje buiten de stad. Hier kregen we van een Canadese astronoom eerst een uur lang uitleg met behulp van een simpele laserpen over alle sterrenbeelden, gaswolken, planeten en sterrenstelsels die met het blote oog te zien zijn. Er werd ontzettend veel uitgelegd en duidelijk gemaakt over de veranderingen van de nachtelijke hemel, de enorme afstanden en andere bijzonderheden. Na dit ´minicollege´ was het tijd om lekker te gaan turen naar boven, met behulp van 10 telescopen. Deze variëerden qua grootte en waren allemaal op verschillende interessante fenomenen gericht. Zo hebben we onder andere Saturnus, Alpha Centauri (dichtstbijzijnde ster), Sirius, The Jewel Box (een verzameling sterren in verschillende kleuren), een enorme cluster van sterren (aka Eyegasm) en een ander sterrenstelsel kunnen zien, erg gaaf! De avond werd afgesloten met warme chocolademelk tijdens een vragensessie.

Na deze avonturen zijn we doorgetrokken naar Iquique, een strandplaats in het noorden van Chili. We hadden gelezen dat hier erg goed gesurft kond worden, dit in combinatie met liggen aan een strand leek ons een goed idee. Eenmaal ter plaatse viel het strand eigenlijk wat tegen. Er waren kwallen, de zee was redelijk vies en tot overmaat van ramp waren de golven vrijwel afwezig. Al met al waren de omstandigheden dus verre van ideaal om het water in te gaan, maar dat bleek geen enorme domper. We hebben de dagen in Iquique gebruikt om lekker te ontspannen en een beetje bij te komen van de reis tot dusverre.

Vanaf Iquique zijn we naar Cuzco vertrokken, een reis van ongeveer 1400km oftewel een goede 24-uur. We wilden de reis oorspronkelijk opbreken in twee etappes, door nog een laatste nacht in het uiterste puntje van Chili door te brengen (Arica), maar eenmaal daar aangekomen leek het ons fijner om alvast in Peru te zijn. Na de grensovergang (waar langs de weg borden staan die je waarschuwen niet van de weg af te wijken i.v.m. mijnenvelden) kwamen we aan in Tacna. Ook ons plan om daar te overnachten gooiden we overboord, de stad leek niet heel erg aanlokkelijk en we wilden de reis maar achter de rug hebben. Dus daar gelijk maar in een nachtbus gesprongen zodat we een goede 15-uur later in Cusco waren.

Cusco is de langstbewoonde stad van Peru, omdat haar onstaan stamt uit het Inka-tijdperk. Het was de hoofdstad van het Inka-rijk (het betekent Navel - van de wereld - in het Quechua, de taal van de Inka`s) en die invloeden zijn ondanks de Spaanse verovering nog terug te zien in de stad. De stad is tevens dé uitvalbasis voor een trip naar Machu Picchu, ons hoofddoel in Peru. Omdat we niet wisten of het makkelijk zou zijn om alles te regelen omtrend Machu Picchu (er was veel onduidelijkheid over het verkijgen van toegangsbewijzen en treinkaartjes) hadden we expres wat meer tijd voor Cusco ingeruimd. Gelukkig bleek het regelen van onze trip naar Machu Picchu niet al te moeilijk, we konden deze via het hostel boeken. Hierdoor hadden we ook tijd over om de stad zelf een beetje te verkennen. Cusco heeft een prachtige kathedraal die boven de resten van een Inka-paleis is gebouwd. De audiotour (rondlopen met een koptelefoontje op, hoe gezellig) was erg informatief en liet duidelijk zien hoe de christelijke leer vermengd is met lokale gebruiken. Één van de leukste voorbeelden hiervan is de schilderij van het Laatste Avondmaal in de kerk, waarop te zien is hoe Jezus en zijn discipelen genieten van geroosterde cavia en lokale vruchten.

Afgelopen weekend hebben we dan daadwerkelijk Machu Picchu bezocht, een absoluut hoogtepunt in onze reis. Op zaterdag zijn we met een combinatie van taxibusje-trein (het laatste stuk kent geen openbare weg, alleen een spoor) naar het dorpje aan de voet van de berg Machu Picchu gegaan. Dit dorp is het meest toeristische dorp dat we ooit hebben gezien, het bestaat volledig uit hostels, restaurants & souvenirwinkels. Na een korte nacht vertrokken we de volgende ochtend om 5.30 met een busje de berg op, zodat we daar om 6.00 konden genieten van de nog relatieve rust en zonsopgang. Machu Picchu is in het echt nog mooier dan de vele foto´s die we ervan hadden gezien. De ligging boven op een bergtop in een door jungle overgoeid gebergte geeft de plek iets bovenwerkelijks. De ruines zijn erg goed geconserveerd en je kunt er prachtig tussen door wandelen. Ook hadden we een rondleiding door een gids, die ons in ruim twee uur ontzettend veel kon vertellen over hoe de stad functioneerde en wat alle specifieke gebouwen voor functie hadden. Na uren ronddolen en foto´s nemen hebben we nog wat gegeten in het dorp aan de voet van de berg, alvorens we trein en taxibus terug naar Cusco namen.

Vanuit Cusco hebben we wederom een lange busrit overleefd, maar wel de meest luxueuze tot nu toe: iedereen had een eigen tablet in de stoel voor hem, met films, muziek en internet beschikbaar! Na deze busrit van ongeveer achttien uur (we draaien onze hand er niet meer voor om) zijn we aangekomen in Lima, de hoofdstad van Peru. We bevinden ons hier in de wijk Miraflores, een chique diplomatenwijk die als één van de weinige echt veilig is in Lima. In Lima moesten nog een aantal zaken geregeld worden voor Cuba. Zo hebben we gisteren het Cubaans consulaat bezocht om daar het benodigde toeristenvisum te scoren. In twee pogingen is dit gelukt (er werd nog wat moeilijk gedaan over het hebben van een hotelreservering en de zorgverzekering) en wij zijn nu beide trotse bezitters van een ´tarjeta turistica´. Ook hebben we een flinke lading geld moeten pinnen en omwisselen naar Euro´s zodat we straks in Cuba deze weer kunnen omwisselen voor de lokale munteenheid. Pinnen is namelijk erg lastig op het eiland en we hebben nog maar 1 creditcard over, dus is het handiger om een voorraadje mee te nemen.

Met beide missies volbracht is het nu een beetje afwachten tot onze vlucht zondagochtend. Gistermiddag zijn we daarom gezellig met een Belgisch koppel dat we ontmoet hebben naar La Punta geweest, een soort natuurlijke pier in een voorstad van Lima. Hier heerlijk een cocktail in de zon gedronken en naar de vele vissersboten die buitengaats lagen gekeken. Morgen nog wat laatste contacten leggen met het thuisfront, voordat we twee-en-een-halve week afgesloten zullen zijn van de buitenwereld. Het volgende verslag zullen we waarschijnlijk pas na Cuba plaatsen, wanneer wij weer veilig en wel in Leiden zijn. Tot dan!

• 27 April 2013 - 09:07

Ine:

Dit is wel echt een prachtig stukje van de wereld !! Geweldig ! Mooie verhalen erbij; goed dat jullie er zo van genieten ! Met het einde van de reis in zicht en alles geregeld voor de laatste etappe, wens ik jullie nog een fantastische tijd in Cuba en dan tot ziens in Nederland ! Liefs !

• 04 Mei 2013 - 21:30

Oma:

Hallo jonge lui ,Ik weet niet of jullie dit nog lezen in Cuba zo ja dan nog heel veel plezier daar en anders tot ziens in Holten.