Bijkomen aan de kust - Reisverslag uit Punta del Diablo, Uruguay van Rick en Eline - WaarBenJij.nu Bijkomen aan de kust - Reisverslag uit Punta del Diablo, Uruguay van Rick en Eline - WaarBenJij.nu

Bijkomen aan de kust

Door: Rick en Eline

Blijf op de hoogte en volg Rick en Eline

20 Maart 2013 | Uruguay, Punta del Diablo

Op de helft van onze reis, en we vermaken ons nog steeds top. Vanaf Colonia zijn we naar Montevideo getrokken, de hoofdstad van Uruguay. We zaten in de oude stad, dat eigenlijk omringd is door havengebied. We kwamen wat laat aan en hadden nogal honger, dus nadat we onze bagage netjes in de kamer hadden gestald, gingen we op zoek naar een pinapparaat en restaurant. Rick herkende een Italiaans restaurant, waar hij 5 jaar geleden ook een keer heeft gegeten, en het moet gezegd worden: we hebben allebei heerlijk gegeten. Ook één van Uruguays specialiteiten geprobeerd, de medio y medio (gewone witte wijn en sprankelende witte wijn gemixt, erg bijzonder). Terwijl we terug liepen naar ons hostel, probeerden we nog een bar te vinden. Dit lukte niet, en daarom liepen we 1 straat verder dan ons hostel, in de hoop daar nog iets te vinden. Hadden we dat nu maar niet gedaan...we zijn in de straat van ons hostel beroofd door 4 jonge Uruguayos, die ons bedreigden met een grote steen en Elines tas met portemonnee en camera, en Ricks geld hebben meegenomen. Helaas blijkt dit, hoorden we later, vaker te gebeuren in deze buurt. We waren natuurlijk nogal geschrokken, maar beseften ook direct dat we gelukkig zelf niets hadden, en dat alles dat weg was, vervangbaar is. De volgende dag aangifte gedaan, verzekeringen op de hoogte gesteld en daarmee is dit nare stukje Uruguay hopelijk afgesloten. De foto´s die jullie beloofd waren in ons vorige verslag, komen dan ook niet meer online, aangezien ze, met onze camera, verdwenen zijn.

Een hoogtepunt van ons verblijf in Montevideo, was de voetbalwedstrijd Nacional tegen de Argentijnse club Boca Juniors. Het toeval wil dat wij in Buenos Aires eigenlijk van plan waren om deze wedstrijd in het stadion van Boca te bezoeken, maar dat er daar geen kaarten voor te krijgen waren. Grappig dus dat we een week later de return konden meepakken! De wedstrijd, die onderdeel is van de poulefase van de Zuid Amerikaanse Champions League, werd gespeeld in het FIFA-monument El Centenario, waar in 1930 het eerste WK werd gespeeld. Hoewel we de eerste 10 minuten misten doordat onze tribune (Amsterdam genaamd!) maar één ingang had en er daardoor een gigantische rij stond, was het super om deze wedstrijd te zien. De wedstrijd zat vol Zuid Amerikaans temperament, oftewel: veel passie en emotie, weinig voetbal. Het resultaat (0-1) mocht de pret niet drukken.

Na Montevideo reisden we door naar La Paloma, een klein kustdorpje. Er was hier, letterlijk, niets anders te doen dan relaxen en genieten van het strand. Gelukkig scheen de zon en bleven de voorspelde regenbuien grotendeels achterwege, waardoor we veel langs het strand hebben gewandeld. Na 3 dagen hier gechilld te hebben, zijn we doorgegaan naar één van de laatste Uruguyaanse plaatsen aan de kust, namelijk Punta del Diablo. Dit dorp verschilt weinig van La Paloma, behalve dat het nog rustiger is. We hebben een stuk richting de Braziliaanse grens gelopen over het strand en door de duinen, en hadden hierbij trouw gezelschap van een zwerfhond. Deze liep vanaf het dorp zelf netjes met ons mee, wachtte ons na elke bocht op, liet zich gewillig aaien en probeerde ons telkens weer te verleiden tot het weggooien van (te) grote takken. We zijn er ook achter gekomen waarom het hier vernoemd is naar de duivel: op een relatief klein stuk strand hebben we een dode zeehond, een dode dolfijn en een aantal dode vissen gespot. Dat maakte ons ook iets minder enthousiast over het water ingaan om te surfen of zwemmen, en helaas hadden we al snel een andere reden om het water niet in te gaan: het weer sloeg om en we hebben vooral regen en wind gehad sindsdien.

Hoewel ons plan was om kort Brazilië in te gaan om een oud huisgenootje op te zoeken (ze woont in zuid Brazilië), gaat dat helaas niet door, we lopen elkaar net mis. Ons plan is nu om, via Montevideo, naar het noordoosten van Uruguay te gaan en vanaf daar weer de grens over te steken naar Argentinië. Hasta luego!

P.S. Iedereen bedankt voor de leuke reacties tot dusverre, leuk om te zien dat jullie ons zo trouw volgen!

• 21 Maart 2013 - 09:31

Erik Rottink:

Hallo Zuid-Amerikanen, leuk weer van jullie iets te lezen, en gelukkig ongedeerd, maar wel een hele vervelende ervaring. Maar zoals jullie zeggen is het inderdaad (op de foto's na) vervangbaar.
    Geniet er verder van, en wat voetbal betreft, in Nederland zien we ook zelden een wedstrijd die de moeute waard is, dan is het meestal iets in de CL van Barcelona of zo....... ;-)

• 21 Maart 2013 - 10:42

Teun En Erika:

Ha Eline en Rick,
    Alhoewel we gisteren nog van jullie hebben gehoord, toch leuk om het nog eens te lezen. En wat een lieve hond lijkt dat! Heb jij hem ook geaaid Rick? Hij kan niet mee in de bagage terug naar Nederland. Mooie foto's trouwens met het nieuwe toestel! Goede reis voor de komende dagen,
    groeten papa en mama

• 21 Maart 2013 - 17:27

Ine:

Hey hallo samen !
    Hopenlijk van de schrik bekomen, klinken de verhalen nog steeds goed. Het vervangende toestel doet het goed, mooie plaatjes hoor ! Leuk zo'n reisgenoot op 4 pootjes, maar ik begrijp dat jullie niet beiden enthousiast zijn over een hond. Zijn jullie in het Nederlandse leven ook voetbalsupporters ? Wij houden het toch op volleybal en zou best eens een zuidamerikaans potje willen zien.
    Ik denk dat er mensen zijn die al gaan aftellen, nu jullie op/over de helft van je reis zijn, maar genieten jullie vooral nog even door !
    liefs uit Rijssen, Ine en Harry.
    P.S. Hoor je ook wel eens iets van je zusje , Eline?

• 24 Maart 2013 - 15:28

Meem:

Net nadat ik jullie vorige verslag had gelezen, hoorde ik van Ans over de beroving. Alles is vervangbaar en gelukkig zijn jullie nog heel. Wel jammer van de foto's natuurlijk. Wel een reden om misschien nog een keer zo'n reis te maken? :) en na regen komt zonneschijn, dus.....
    Veel plezier nog en de groeten van alle Deijntjes xx