Het échte reis- en vakantiegevoel in Portugal - Reisverslag uit Porto, Portugal van Rick en Eline - WaarBenJij.nu Het échte reis- en vakantiegevoel in Portugal - Reisverslag uit Porto, Portugal van Rick en Eline - WaarBenJij.nu

Het échte reis- en vakantiegevoel in Portugal

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick en Eline

23 Maart 2016 | Portugal, Porto

En hier deel twee van onze update: Portugal. Vanaf Lugo in noord Spanje zijn we Portugal ingetrokken, waarbij onze eerste stop in het uiterste noorden was net over de grens. Vanaf het mooi in de bergen gelegen plaatsje Geres hebben we een fantastisch wandeling gemaakt in het gelijknamige nationaal park. Genietend van de eerste écht warme dag (19 graden, strakblauw, weinig wind) liepen we over een bergpas met mooi uitzichten over de vallei en talloze bergstroompjes. Na deze wandeling ook nog eens heerlijk uit eten geweest, dus al met al een goede stop.

Na deze eerste stop in Portugal hebben we de weg vervolgd via een tussenstop in Braga naar Guimarães. Beide steden hebben een mooi historisch centrum, laatsgenoemde ook nog eens een kasteel en bijbehorend paleis. Na beide bezocht te hebben kwamen we onbedoeld in een Paasoptocht: alle schoolgaande kinderen en eveneel volwassenen liepen verkleed danwel in uniform danwel in religieuze kledij achter een fanfare aan en sleepten met z´n allen allerlei religieuze relikwieen en beelden mee. Bijzonder, en dat nog twee weken voor het daadwerkelijk Pasen is! Na een overnachting in Guimarães zijn we naar Porto gereden, zodat we daar een dag later het vliegtuig konden pakken naar de Azoren, om precies te zijn het eiland São Miguel.

São Miguel hebben we 6 dagen lang verkend vanuit hetzelfde hostel in de hoofdstad van het eiland, Ponte Delgada. Dit hostel was werkelijk fantastisch, onze gastheren Antonio en Lino waren supervriendelijk en behulpzaam en er hing een erg gezellige, bijna huiselijke sfeer in het hostel. Tel daar bij op dat er elke dag een heerlijk huisgemaakt ontbijtbuffet bij zat en het recept voor een heerlijk verblijf was daar.

De eerste twee dagen hebben we het eiland verkend met een auto die we samen met Michael, een Duitse jongen die we in het hostel hadden ontmoet, gehuurd hadden. We hadden vooraf de hoop alles te voet of met de fiets te kunnen zien, maar gezien het vulkanisch verleden kent het eiland teveel heftige bergen en heuvels om dat zonder auto te doen. Omdat het eiland niet supergroot is (60km breed, op zijn langst 15 km) hadden we voldoende tijd om bijna alle uithoeken te bezoeken. Hierbij speelde het weer wel een belangrijke factor: dit kon op één dag zeer wisselend zijn en bovendien ook nog lokaal verschillen op het eiland. Doordat het heuvelachtige karakter waren sommige uitzichtpunten soms gevangen onder een wolkendek. Desondanks hebben we veel mooie aanzichten gehad, zoals het Lago do Fogo (Letterlijk het Meer van Vuur) dat mooi groen afsteekt tegen de bergen en de Atlantische Oceaan aan weerszijden. Ook de verschillende hot springs op het eiland zijn geweldig: met name de natuurlijke omgeving bij de Caldeira da Velha was geweldig. Twee zwavelhoudende bronnen vormden twee baden, één van 28 graden en een ander van 39 graden. Vooral laatstegenoemd bad was heerlijk om in te liggen.

Op de derde dag hebben we een walvistour ondernomen. Met een rubberboot met 9 toeristen onder begeleiding van twee zeebiologen gingen we de oceaan op. De Azoren liggen op de migratieroute van vrijwel alle walvissoorten en is bovendien ook voor veel dolfijnen een natuurlijke habitat. Al vrij snel kwamen we een groep Grampers (dolfijnen) tegen, helaas een wat schuwe soort waardoor we niet veel meer zagen dan rugvinnnen die opdoken en verdwenen. Niet veel later kreeg onze boot bericht dat er een groep walvissen ten oosten van het eiland was gespot en we gingen direct op volle snelheid die kant op (wat al met al wel een uur duurde). Daar aangekomen zaten we met zijn allen in spanning te turen om de walvissen te spotten. En ineens waren ze daar, spuitwolken van uitademende walvissen. Onze boot kwam wat dichterbij en tot ieders vreugde konden we heel duidelijk een groep van negen potvissen waarnemen. Het ging om vrouwtjes met hun kalveren, een beeldschoon gezicht. Na de groep een tijdje gevolgd te hebben en ook twee potvissen een duik het diepe in (waarbij de staart volledig uit het water komt) hebben zien maken, keerde de boot terug naar de haven. Al met al een erg mooie trip. De foto´s zijn niet geweldig gelukt, dat blijkt enorm moeilijk te zijn vanuit een kleine boot die de deining van de golven volledig volgt.

Die dag hebben we ook nog met zijn tweeën het eiland verder verkend daar we de huurauto nog een extra dag hadden. Onder andere bij een prachtig kratermeer geweest dat omgeven werd door mooi groen bos. Ook genoten van een heerlijk avondmaal bij een boerencooperatie-meets-steakrestaurant dat ons was aanbevolen door de hosteleigenaren. De twee dagen erna hebben we Ponta Delgada zelf en de omliggende omgeving verkend. Het was daarbij ook nog eens lekker weer dus we hebben voorzichting aan ons kleurtje gewerkt. Na de laatste avond heerlijk gegeten te hebben bij een tapasrestaurant met lokale specialiteiten (onder andere heerlijke gefrituurde inktvis) stond de zesde dag in het teken van onze terugvlucht naar Porto. São Miguel is ons erg goed bevallen en we willen in de toekomst zeker nog een keer terug om ook de andere eilanden te verkennen (wat nu qua tijd, prijzen en seizoen niet haalbaar was).

Gisteren hebben wij een volle dag genoten van Porto. We begonnen de dag met een bezoek aan één van de vele portproducenten die de stad kent, de Real Companhia Velha. Na een informatierondleiding langs de portkelder (met ondere andere zeven vaten met port uit 1867!) kregen wij een kleine proeverij met witte en rode port. Na deze lichte ochtendlijke alcoholische versnapering hebben we heerlijk door de stad gewandeld, waarbij we vrijwel alle hoogtepunten gezien hebben. Ook naar goed gebruik een Francesinha gegeten, een lokaal gerecht dat bestaat uit verschillende soorten vlees verpakt onder een lading gesmolten kaas en ei. Niet heel smakelijk, maar het hoort erbij! Ook de befaamde boekwinkel Lello bezocht, waar naar geruchten JK Rowling de inspiratie voor Harry Potter opdeed. Met een tram richting het strand gereden en daar de zon zien ondergaan: prachtig.

We zijn nu nog in Porto, maar rijden straks door richting het zuiden. De planning is om naar Coimbra te gaan en dan de Paasdagen door te brengen in Parque Natural da Serra da Estrela, waar volgens de geruchten nog sneeuw ligt... We zijn benieuwd! Fijne paasdagen!

• 23 Maart 2016 - 18:13

Lieke:

Heel leuk om te lezen en te zien waar jullie geweest zijn en wat jullie megemaakt hebben! :)

• 23 Maart 2016 - 21:08

Erika En Teun:

Hallo Eline en Rick. Leuk weer om jullie reis mee te lezen. We zijn een beetje jaloers.

• 24 Maart 2016 - 19:45

Ine:

Hallo samen, wat een mooie belevenissen weer. Jullie hebben Lieke aangestoken en ik kan jullie en haar geen ongelijk geven. Geniet nog !

• 12 April 2016 - 18:45

Oma:

Hallo, Eline en Rick ,
    Als ik zo lees en de foto,s bekijk dan hebben jullie al heel veel moois gezien.Nog heel veel plezier op jullie verdere reis.